Midden en Noord Portugal

Voorjaarsreis 10 maart 2017 . Wij rijden meestal ongeveer 400 km per dag. Doel: Evoramonte en van daar uit vier weken door Midden en Noord Portugal. Klik op de onderstreepte tekst voor meer informatie.

fullsizeoutput_1c5a

10-03-17 Het eerste deel van de aanrijroute naar Portugal zit erop. Een ontspannende rit met mooie blauwe lucht en bij aankomst in Harelbeke om twee uur konden we buiten lunchen! Ook nog een heerlijke wandeling gemaakt rondom het Gavers Meer (zie infobord camperplaats) dat hier op vijf minuten lopen ligt. Was druk daar, veel mensen en veel honden die van de eerste lentedag van dit jaar genoten.

11-03 Voorspoedige rit, geen problemen bij Parijs. Overnachting in Meung sur Loire. Heerlijk weer, een fijne wandeling gemaakt langs de Loire en terug via Baule (je ziet het bordje vanzelf) en langs een riviertje. Zondag morgen nog voor het vroege vertrek inkopen gedaan op de markt met veel streekproducten. Voor Gradus een superlekkere paté van het huis en voor het eten lamskarbonades die werkelijk subliem waren.

12-03 Die zondag een rit van 500 km gereden en in de stromende regen aangekomen op een camping 50 km onder Bordeaux. In de buurt van Bordeaux een goede plek voor de overnachting zoeken is lastig. Lang leve Archies die werkelijk alle campings als poi in zijn site heeft staan en wij dus in de TomTom.

13-02 De rit door Noord Spanje was koud, meestal als we aankomen in Palencia is het lekker weer maar nu dus niet. Voordeel van deze plek blijft toch dat je hier meteen naast de mix/parking een park hebt en mooi wandelpad langs de rivier.

14-03 Het laatste stuk gereden tot Evoramonte, camping Alentejo. Bij Caceres geen snelweg meer maar de EX-214 route naar Badajoz. De cp in deze plaats was mudje vol en doorgereden naar camping Alentejo in Evoramonte. Goede keuze, hadden we rust! Mooie plek om bij te komen en lekker lezen in de zon.

15 -03 Onze eerste dag in Portugal. We kwamen aan gisteren met slecht weer, vannacht ging het aardig te keer maar de volgende ochtend hebben we een strak blauwe lucht. Een heerlijke rustdag gehad op de camping in Evoramonte. ‘s Middag was er een happy hour. Zelf glas en wijn meenemen. Heel gezellig. Allemaal globetrotters. Australiërs die al vier jaar in hun camper door Europa trekken, Engelsen en Duitsers die dat al een jaar doen. Een Nederlandse mevrouw vroeg me of ik zin had om de volgende dag met haar een wandeling te maken en daar had ik wel oren naar. Dus de volgende dag

16 -03 Om negen uur de wandelschoenen aan en vanaf de camping een mooie wandeling gemaakt door de kurkeik bossen. Bijna negen km. Het was heel gezellig lopen met Joke. We kregen de slappe lach omdat we een veehek niet dicht konden krijgen, voelden ons schuldig. Wel door gegeven aan de camping baas en die is het hek gaan sluiten . ‘s Middags op pad eerst naar Estremoz waar we leuk gegeten hebben. Geen menukaart, je kon kiezen uit vlees, kip of vis. Wij kozen voor vlees. Een heerlijk stoofpotje met migas. Migas ik had er nog nooit van gehoord. Dankzij de iphone kon ik achterhalen wat we aten. Brood gemengd met paprika, spekvet, knoflook en kruiden. Heel machtig. Estremoz is een leuke plaats om door te lopen. De meeste bezienswaardigheden in het bovengedeelte van de stad. Steile straatjes.

Daarna naar vorstelijk Vila Vicosa. Hart van de marmerstreek en dat is ook goed te zien, zelfs de stoepranden zijn van marmer. Het Paco Ducal, , geheel bekleed met blauw marmer, op het Terreiro do Paco is een enorme blikvanger.

fullsizeoutput_1c37

Van dit paleis loop je door de Avenida dos Duques de Braganca naar de ommuurde stad met dertiende eeuws kasteel.

fullsizeoutput_1c3c

17 maart. Joke wilde wel weer wandelen, ik eigenlijk ook maar de weersvoorspellingen waren slecht en we willen nog met goed weer in Lissabon zijn. In de ochtend naar Evora, gewandeld naar de hoog gelegen “Tempel van Diana” een reconstructie van een oude Romeinse tempel. Evora valt onder Unesco Werelderfgoed. Onderstaande foto is geleend van deze site

temple-of-diana-evora-portugal

En op het Praco do Giraldo koffie gedronken met …een pastel de nata, het meest bekende roomgebakje van Portugal. Bij het postkantoor kaarten gekocht voor de tolweg. Door gereden naar Lissabon en het groene tolpoortje genomen, immers we hadden de kaarten geactiveerd op internet en dachten zo te kunnen door rijden. Ja, ja tot de tolpoort bij Lissabon. Geen kaartje genomen? Dan moet u het maximale betalen: 71,50 euri. We schrokken ervan.

Gelukkig hoefden we niet meteen te betalen, we kregen een site door waar we protest kunnen aantekenen en vragen of de betaling herzien wordt. Zo gedaan en nu maar afwachten. ( ik ben er heel druk mee geweest maar uiteindelijk 15,50 euro moeten betalen) Om door te rijden naar Caiscais waar we naar de Orbitur camping willen, rijd je Lissabon binnen over de grootste brug van Europa. Brug lijk sterk op de Golden Gate brug maar laatst genoemde is veel imposanter.

18 maart Bezoek aan Lissabon. Een hele onderneming. Met bus en trein naar de stad maar in de stad is het ook niet makkelijke om je weg te vinden. Steile straten. In de trein een aparte ervaring. De kaartjes controleurs kwamen vijf man sterk onder begeleiding van twee gewapende politieagenten het treinstel binnen. Dat komt wel erg agressief over.

Vanaf Praca da Figueira met met klein busje naar Castelo de Saõ Jorge, hoog gelegen boven de stad. Het was mooi weer en weinig wind en dan is het prachtig daar boven. Kennelijk ook een leuk uitstapje voor de school.

We hebben niet zoveel van de stad gezien omdat de treinreis zoveel tijd kostte. De toren van Belem hebben we gezien vanuit de trein, geen tijd om uit te stappen omdat we de laatste bus naar de camping moesten halen. Waarmee meteen wordt aangegeven dat onze camping niet zo gunstig ligt. Teveel reistijd om in en uit Lissabon te komen. Niet terug gegaan de volgende dag vanwege het zware lopen.

Nog even een verhaal bij deze fontein in Lissabon. Een zwerver komt, trekt schoen en sok uit, ruikt aan zijn sok en draait de sok binnenste buiten, wast voet in fontein en doet omgedraaide sok en schoen weer aan en begint aan andere voet.

19-03 Om Sintra heen liggen bezienswaardigheden die op de werelderfgoed lijst staan. Ook weer een hele onderneming. Met de bus naar Caiscais en dan de bus naar Sintra. (dagkaartje voor alle drie bussen). Hadden we nooit met de camper kunnen doen. In Sintra neem je dan de 434 bus die langs de bezienswaardigheden rijdt. Waar we echter geen rekening mee hadden gehouden, was met het feit dat het zondag is. En we hebben al zo vaak gezegd; niet op zondag naar dit soort dingen gaan. Je kon er over de koppen lopen. Gigantisch druk, we hebben alleen het Palacio Nacional da Pena gezien. Na de entree heb je, als je slecht ter been bent, echt weer een busje nodig om je naar boven te brengen. Ik denk dat je in de omliggende tuinen van het Paleis wel een mooie wandeling kan maken. Dit sprookjeskasteel is erg leuk om te gaan bekijken.

sintra

21-03 Naar Peniche gereden, niet bijzonder. Overnacht op de mooie camperplaats Casa Azura drie km buiten Obidos. De kustweg mag dan groen zijn op de kaart maar het is een saaie weg en volop bebouwing van vakantiehuizen.

22-03 De volgende dag, na het inkopen doen, Óbidos bekeken. Volgens reisboeken het mooiste dorp van Portugal. De plu hadden we er bij nodig . Zoals alle aanbevolen dorpen is ook deze vergeven van de toeristische winkels en overal proberen ze een kersenlikeur, Ginja de Óbidos, in een chocolade cupje te verkopen. Het kasteel boven aan het dorp is nu een poussada.

Verder naar het aardige Nazaré. Langs de boulevard naar het noord strand gelopen, je loopt dan tegen een steile hoge rotspartij aan maar kan met de kabeltram naar boven.

We hadden geluk, het regenachtige weer was omgeslagen en aan het eind van de middag klaarde het op. Boven op een terras genoten van het uitzicht op de baai met een wit wijntje en biertje. De mixparking waar je  mag overnachten is vreselijk maar ja, we zitten binnen en hebben nergens last van. Veel campings nog gesloten. De oudere dames lopen hier nog in traditionele kleding.

22-03 Beginnen we aan ons rondje van Werelderfgoedlijst kloosters . In de stromende regen naar Alcobaca voor het eerste klooster . Je komt het klooster binnen door de indrukwekkende 13e eeuwse kerk, overdadige ornamenten en binnen een strakke eenvoudige architectuur. Tussen de regenbuien door toch een foto kunnen maken.

We konden hier een senior ticket kopen voor alle drie de kloosters voor 7,50. Daarna naar Batalha. Een Dominicaans klooster, gotiek en nog overdadiger aan de buitenkant en een gedeelte dat nooit is afgebouwd. De muren en het begin van de torens staan er. Overnacht op een stedelijke  camperplaats vlak bij het klooster.

23-03 Eerst naar Fatima. Hoosbuien!! Dus met de plu op naar de basiliek. We parkeerden aan de achterkant van de basiliek waar ook een mooie camperplaats is. Veel mensen in de kathedraal en zo te zien van allerlei nationaliteiten, er was mis. Buiten op het immense plein was het nu rustig maar het schijnt er op de dertiende van de maand altijd druk te zijn. Op het plein was in een glazen gebouw ook een mis bezig. Ik heb een mevrouw op haar knieën naar boven zien gaan om een kaars te branden. Geen kaarsje! Maar een van 1,5 meter! Een citaat van Wikipedia :

Pas in 2000 werd het geheim door Vaticaan-woordvoerder Joáquin Navarro-Valls bekendgemaakt. In het visioen figureert een in het wit geklede bisschop die wordt neergeschoten terwijl hij met het kruis tussen talloze gedode martelaren loopt. Dit visioen verklaart achteraf waarom het derde geheim een profetie was van de aanslag die Mehmet Ali Ağca in 1981 pleegde op paus Johannes Paulus II. Die aanslag vond eveneens plaats op 13 mei en de paus gelooft daarom dat het aan Onze-Lieve-Vrouw van Fátima te danken was dat de kogel in zijn buik, en niet in zijn hoofd terechtgekomen was. Later werd de operatief verwijderde kogel verwerkt in de kroon van het beeld van Maria van Fátima.

Kan je je voorstellen dat dit in 2000 nog werd geloofd?

Verder naar Tomar. Het reisboek schreef het al. Als je de andere kloosters hebt gezien dan is Tomar met zijn Convento do Cristo de kers op de taart. Het Convento is gesticht in 1160 In de 16e eeuw kwam de kerk daarbij met het beroemde raam: Janela da Sala do Capítulo . Veel symbolen om dat raam in Manuelstijl. Wij zijn naar boven gegaan met de tuktuk. Weer een beleving apart. Inderdaad wat een imposant complex. De grote “kasteelmuren ” omvatten ook de tuin en het klooster. Hier woonden vroeger 500 monniken. Je hebt zeker twee uur nodig om rond te komen.

Overnacht op het grote plein bij het station omdat we dachten dat de camping gesloten was.

24-03 Dat klopte ook wel maar de stad houdt de plaats nu open als camperplaats. De volgende dag heen gegaan. Het was zonnig vanmorgen. Tomar is een gemoedelijke stad en we hebben lekker op ons gemak rondgelopen en een terrasje gepakt. Kijkje genomen in de oudste nog bestaande synagoge, nu een museum. Er hangt een tegelplateau van een bar mitzvah viering in de Portugese Synagoge van Amsterdam. Het is in permanente leen aan het museum geschonken door Mrs. Wiertsema Fryda Querido uit Bilthoven. Op de grote vrijdagmarkt groenten en vlees gekocht en kip piri piri gegeten. Maar we waren nog geen half uurtje terug bij de camping of het begon weer te regenen. We staan hier goed, geweldig dat de stad de oude camping nu als camperplaats beschikbaar stelt.

25-03 Een rit in de omgeving van Tomar gemaakt oa langs de Taag. Op weg naar Torres Novas naar Golega en Chamusa en weer terug naar Almourol, voor het kasteel op een eilandje in het midden van de Taag. Dat laatste was aardig de rest een dooie boel.

Door naar Abrantes, hier geen goede camperplaats kunnen vinden. Terug naar Tomar en dat was een goede keuze want de volgende dag

26-03 aanhoudende gietregen en dan kan je maar het beste op plek blijven en in Tomar sta je dan goed. Wel met de plu op naar het Praca do Republico gelopen. Hier zit een gezellige pastellaria met prima koffie en gebak. Wij  namen de plaatselijke specialiteit: fatias de Tomar (gemaakt van heel veel eierdooiers en gedrenkt in een saus). Dat wil zeggen een stukje en een ander stukje gebak. Dan delen we.

27-03 Weer of geen weer niet nog een hele dag blijven staan. We rijden richting Fundao omdat we naar het Estrela gebergte willen. Overnachten daar op een camping waar we de enige gasten zijn.

28-03 Vandaag zou het mooi weer worden beloofde ons de weersvoorspellingen maar we staan op met dichte mist. We wilden vandaag de Serra Esterela in en als er mist is hoef je dat niet te doen. We gaan naar Belmonte ( cp voor 4 campers) en lopen richting kasteel. In dit 13e eeuwse kasteel in Pedro Alvares Cabral geboren. Cabral is de ontdekker van Brazilië. Je komt dan door het oude dorp met mooi gerestaureerde huizen . Je kan zien dat dit dorp een joodse historie heeft aan de naambordjes, ornamenten en er is een synagoge. Mooi dorp, een bezoek zeker waard.

fullsizeoutput_1b91

Om een uur is de mist weg en besluiten we alsnog de Esterela in te gaan. We rijden naar Manteigas en vandaar  door het dal van de Zêzere de N338 naar De Torre. Het begin van de weg is supersmal, een auto laten passeren kan niet. Gelukkig wel af en toe een uitwijkhaven. Maar de bloeddruk gaat aardig omhoog tijdens het rijden van het eerste stuk. Na een km of zes wordt de weg breder. Spectaculaire weg. Op 1900 m nog sneeuw. En een heeeeeel lange afdaling. Eenmaal beneden is het toch leuk om te kunnen zeggen: dat hebben we maar mooi gedaan.

We overnachten op een camperplaats in Nogueira do Cravo. Kwamen we toevallig tegen en we waren er blij mee.

29-03 Hé fijn, het is mooi weer en het zal nu wel even zo blijven. We willen naar Coïmbra waar we nog 85 km vanaf zitten. We parkeren aan de oever van de rivier en gaan via de voetgangersbrug naar de overkant waar de stad ligt.

fullsizeoutput_1c25

Bij de volgende brug links zie je de toeristen informatie, aan de overkant van de kruising dit prachtige gebouw.

fullsizeoutput_1b94

Bij de toeristen info gevraagd hoe we makkelijk in het bovengedeelte van de stad konden komen. Blijkt een lift(betalen) bij de overdekte mercado municipal te zijn (R. Olímpio Nicolau Rui Fernandes 189. We lopen door de gezellige winkelstraat, ik op zoek naar een paar oorbellen . Zie mooie liggen in een etalage met een prijskaartje van 18,20. Ik naar binnen om te vragen, blijken het witgouden te zijn met diamantjes, prijs 1820,00. De lift naar boven, daar waar oa de universiteit en Sé Velha en de Sé Nova liggen die we graag willen bezoeken, is ideaal voor mijn man. Voor het bezoeken van de universiteit koopt je een kaartje buiten het complex en dan mag je de bibliotheek, de kapel en een aantal zalen bezoeken. Het plafond in de kapel is heel mooi. Je mag geen foto’s maken maar ja, met een iphone in de hand op de selfiestand….

fullsizeoutput_1c44

En natuurlijk op het grote plein rondkijken. Waar je een prachtig uitzicht hebt op de lager gelegen stad en de rivier. En waar een universiteit is zijn er studenten.

Terug naar rivier niveau hebben we gelopen. Een ware aanslag op je knieën.

Coïmbra is een leuke stad met een goede sfeer en er komen nu al, zo vroeg in het seizoen, veel toeristen. Zal wel erger worden.  Voor de lunch aten we Bacalhao a bras. Een typisch Portugees gerecht van stokvis, ei en flintertjes aardappel. Best lekker.

We overnachten op de parkeerplaats en staan daar met 20 andere campers. Aan een kant de drukke weg aan de andere kant volop groen langs de rivier. Rustige nacht.

30-03 Op die parkeerplaats blijven we natuurlijk niet maar het was een ideale plek voor een stadsbezoek. Vandaag op zoek maar een wasserette, dat is hoog nodig. In Figueira da Foz, een badplaats, is er vast wel een dachten we zo maar onderweg zie ik een publieke wasmachine bij een benzine pomp. Ideaal, een trommel voor 18 kilo en de droger dito. Twee keer veertig minuten en alles schoon voor 9 euro. Bij Figueira parkeren we de camper vlak bij zee. Het strand is heel breed. We lopen de pier op en genieten van een flinke branding. Altijd opwindend om die hoge golven te zien.

Bij Figueira zag ik later van die grote wasmachines bij de Le Clercq , overigens een heel slechte supermarkt.

Overnacht op de stadscamping.

31-03 om Porto te bezoeken rijden we naar Vila Nova de Gaia, belangrijke plaats voor de Portwijn huizen . Als je niet de snelweg neemt maar de N 109 dan doe je drie uur over 125 km. Vreselijke weg, een aaneenschakeling van bebouwing, stoplichten en verkeersdrempels.  De gemeente camping in Vila Nova de Gaia : campisimo Salguiros is niet denderend maar je staat hier veilig, het is niet duur en het verouderde sanitair wordt wel goed schoon gehouden.

01-04 de bushalte is meteen om de hoek bij de oprit van de camping en bus 15 brengt je voor 1,85 p.p naar Porto. Porto ligt hoog opgebouwd tegen de heuvel en de bus brengt je naar het hoog gelegen gedeelte waar we op ons gemak eerst de winkelstraat rond gelopen hebben.

We drinken koffie met overheerlijke taart bij café Majestic. Het meest beroemde café van Porto (EN een van de tien meest mooie cafés van de wereld) waar de intellectuelen en kunstenaars kwamen om te discussiëren. We moesten in de rij om binnen te komen en de prijs natuurlijk drie keer zo hoog maar gewoon leuk om te doen.

Het is erg druk met toeristen in Porto. De winkelpanden zien er op de begane grond wel aardig uit maar kijk je naar boven dan zie je een en al verwaarlozing.

fullsizeoutput_1c45

Eigenlijk overal in Portugal schrik je toch van het achterstallige onderhoud dat de huizen hebben. Om weer terug te gaan zijn we in het hoge gedeelte gebleven en de voetgangersbrug , de ponte Luis I, genomen, naar de andere kant van de rivier. De brug heeft een hoog niveau en een rivier niveau. Aan de overkant pakt je dan weer bus 15.

Op onderstaande foto alle drie de mogelijkheden. Brug hoog, brug laag en de kabelbaan naar Gaia.

fullsizeoutput_1c46

02-04 Tweede dag Porto. We lopen nu eerst naar het station. Prachtige tegelplateaus in de stationshal.

Vervolgens naar het Palacio de Bolsa. Hier mag je alleen in met een gids. Je start op een binnenplein dat met een glazen plafond overdekt is. Hoogtepunt is de Arabische Zaal.

fullsizeoutput_1c47

Van boven door de havenbuurt naar beneden gelopen. Paarse doeken hangen over de balkons ivm het naderende Pasen.

Allemaal etagewoningen hier, smalle straten. Vaak geen zonlicht.

Eenmaal beneden aan de kade overvalt ons de grote drukte. Nadeel in Portugal is dat de restaurants na half twee geen maaltijd meer serveren. We moesten dus aan de kade zien iets te eten te krijgen en de kwaliteit van die toeristenrestaurant is erg slecht. Via de brug naar de Gaia kant waar de porthuizen zitten en met de kabelbaan weer naar het niveau waar de bushalte is.

03-04 Beetje rustdag maar wel op de fiets nog naar Porto gereden. Mooi fietspad langs de zee, en dan langs de Douro en de kades met de Port huizen.

04-04 We willen wel wat van het binnenland en de vallei van de Douro zien. We gaan via de N15 en de N101 naar Peso da Régua. Het stuk van Amarante naar Mesão is prachtig en goed te doen met de camper. Het stukje N108 tot Peso da Regula geeft prachtige vergezichten over de Douro maar is ook spannend rijden, smalle weg en vooral de bochten zijn moeilijk.

We overnachten op de camperplaats in Peso da Regua.

05-04 Eerst voor mij een ochtendwandeling, mooi pad van de cp langs de Douro van 2.7 km. Daarna met Gradus het dorp ingelopen. Kleine winkels en ook hier slecht onderhouden gebouwen. ‘S Middags de trein genomen naar Pinhão. Dit plaatsje ligt mooi en rustig aan de Douro. Pinhao heeft een prachtig station, erg mooie tegel plateau’s.

Nu zijn we in Portugal gewend om gewoon op een terras te gaan zitten en ons niet druk te maken om de prijs omdat het nooit tegenvalt maar nu even wel: twee biertjes en twee wijntjes voor twintig euro. Wel heel lekker lokaal bier van de tap en een prima wijntje. We zaten mooi aan de Douro maar gewoon op betonnen bankjes.

06-04 Eerst weer voor mij de wandeling en Gradus oefent in de camper zijn liederen voor het koor. We rijden weer terug over de N202 naar Guimarães. Wat een prachtig dorp. Nog nergens in Portugal zulke mooi gerestaureerde huizen gezien. De smalle straatjes zijn autovrij en heerlijk om door te lopen. Mooie pleinen met gezellige terrassen, en alle bovenramen hebben balkonnetjes.

Het historische centrum van Guimarães is in zijn geheel door de UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst, staat vol met middeleeuwse huizen, kerken en winkels, waarbij vooral die rond het pittoreske Oliveira-plein een bezoek waard zijn. Parkeren deden we achter het kasteel op de cp die in campercontact staat, maar er staan duidelijke borden dat er ’s nachts niet geparkeerd mag worden. Wij reden naar de camping op de berg Penha maar zagen over het hoofd dat de camping pas op 1 mei opengaat. Zo staan we, noodgedwongen, op het plein bij de Santuario da Penha. Vanaf het bordes van de kerk heb je een grandioos uitzicht over de stad en omgeving. De natuur is heel apart. Grote, echt grote rotsstenen overal. Een en al religie. Ook hier een beeld van Maria van Fatima in een grot.

fullsizeoutput_1b90

07-04 Na een onrustige nacht een camping opzoeken voor een rustdag . We pakken een willekeurige uit het boekje in Esposende, een vreselijk camping vol vaste staanplaatsen. Dan maar naar de Orbitur camping in Daqc aan de overkant van het water van Viana do Castelo. Redelijke camping en vlak bij een mooi strand, eerst even duin over. Camper neer zetten en niksen. Lekker lezen, in de schaduw, de zon wordt al te heet.

08-04 een ochtendwandeling door het natuurgebied en langs de zee weer terug. Dan op de fiets naar Castelo. In de haven vis gegeten maar toch niet zo lekker als in de Algarve. Castelo is een gezellige plaats.

09-04 Braga. We kiezen voor de stads camping, een merkwaardige camping. Super kleine plekken op een terrassen terrein. Bij binnenkomst links gelukkig ruimere plekken. De camping af naar rechts en dan snel weer rechts het karrepad nemen en naar beneden blijven lopen om in de stad te komen. Het wijst zich vanzelf . Het was enorm druk in Braga op deze palmzondag. Om vijf uur zou de processie beginnen, wij wachten en wachten op een terras en uit verveling maar weer gaan lopen en onverwacht toch de processie gezien.

fullsizeoutput_1b84

Omdat het die zondag zo druk was zijn we de volgende dag opnieuw de stad ingegaan en wat rondgedwaald. Kom je veel leuke dingen tegen waaronder een mooi trapportaal in het gemeentehuis.

En een mooi universiteitsgebouw met bloemrijke tuin en kunst.

fullsizeoutput_1c4a

11-04 We nemen de N103 van Braga naar Chaves. Een prachtige en zeer gevarieerde weg en zeer geliefd bij motorrijders. De weg loopt hoog tegen de berg en in de diepte de rivier en stuwmeren. Aan de overkant weer hoge bergen waarvan de toppen mooi afsteken tegen de blauwe lucht. Niet haarscherp want tot boven aan lage begroeiing. Wat verder rijd je op het niveau van de rivier en stuwmeer en nog verder rijd je opeens op een plateau met bloeiende heide.

We stoppen bij restaurant Minhao en eten het dagmenu: varkenspoot (Eisbein) met kool en gekookte aardappels. Niet griezelen, het smaakte uitstekend. We kunnen hier achter het restaurant naar beneden aan de rivier de camper stallen en overnachten. Mooi plekje!

12-04 De ochtend brengen we door in Chaves. Nauwelijks toeristen hier. Gezellig koffie gedronken op een plein met een mooi waterballet. Ook leuk om te zien dat schoolkinderen hier heen kwamen. Mini voetbal wedstrijdjes.

fullsizeoutput_1c4b

De N 103 verder gereden . Weer heel andere natuur. Geen idee hoe hoog we zitten maar aan de natuur kan je zien dat we hoog zitten maar we rijden kennelijk op een plateau, wel met heuvelachtig landschap. Toevallig komen we de camperplaats O Tempo Pardou in Vilartao-Valpacos tegen. Geweldig plekje. Stil, uitzicht, natuur en een heel authentiek dorp. De tijd lijkt hier te hebben stil gestaan. Een plek om te onthaasten. Vanavond gaan we eten wat de bazin voor ons klaar maakt.

14/04 We blijven een dagje genieten op deze plek en een beetje wandelen , prachtig hier met uitbundige witte en gele brem en paarse heide!

fullsizeoutput_1c4e

15-04 We vervolgen de N103 nog 80 km naar Braganca en het blijft een mooie weg tot het eind. We hebben van dit traject erg genoten! Bij het kasteel is een mooie camperplaats maar wel erg veel campers. Ik vind het oude gedeelte dus het kasteel niet de moeite waard en begrijp niet dat er auto’ s mogen komen.

fullsizeoutput_1b8f

We zitten lekker nog een paar uur in de zon en kunnen nog buiten eten. Morgen gaan we huiswaarts en rijden we in een keer naar Vitoria Gasteiz.

Zeer voorspoedige rit naar Vitoria Gasteiz. Gelukkig was de Lidl open want gisteren “Holy Friday” was alles gesloten. Op de zaterdag daarna ook bijna alles gesloten maar de supermarkt open. De camperplaats in VG is vol, heeft ook maar 12 plekjes. Op de parkeerplaats staan wel 100 campers. Niet te geloven. Aanvankelijk hadden we helemaal geen zin om de stad in te gaan maar na een kop koffie toch maar gegaan. Met de tram, ideaal. Blij dat we gegaan zijn. Mooie oude stad en…roltrappen om je van laag naar hoog te brengen.

We rijden per dag meestal zo’n 400 km en om thuis te komen overnachten we in Nersac, Meung sur Loire en Harelbeke. Allemaal plekjes waar we graag komen en waar je even kan wandelen.

Het mooie Meung sur Loire

fullsizeoutput_1c4f

19 april thuis! Mocht u ook naar Portugal gaan, heel veel plezier en ik hoop dat u iets heeft kunnen oppikken van dit verslag. Groet, Marianne

Over mariannevoskamp2014

69 jaar. Camperen is heel belangrijk in ons huidige leven. Meestal met zijn tweeën. Plannen nou nee, liever niet. Plannen maken: altijd. Fotograferen graag. Bridgen vinden we ook erg leuk.
Dit bericht werd geplaatst in 2017 Midden en Noord Portugal en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.