winterreis 2016

27-12-2015 Zo, de reis naar het zuiden is begonnen. Na een heerlijke lunch met de familie bij Femke, zijn we om half vier in de camper gestapt en gaan rijden. Het kriebelde teveel: we moesten weg! Eerste stop in Dorsten, we kwamen met donker aan en zagen de volgende dag pas dat we op een mooi plekje stonden.

De 27ste met perfect weer en rustig op de weg naar Pont a Mousson  aan de Moezel gereden. Om half twee op plek en nog genoten van het prachtige weer. We staan mooi hier en wifi! Morgen, maandag, zal het wel weer heel wat drukker zijn op de weg. Maar dat viel dus geweldig mee, we vonden het opmerkelijk rustig op de weg en waren al vlot in Reventin de Vaugris waar we wilden overnachten. We zijn echter snel weer vertrokken, het waaide daar zo verschrikkelijk dat je de camper echt niet uit wilde. Wel een prima overnachtings plek weten we nog van vorig jaar. Doorgereden naar Beausemblant, een plek waar we al eerder stonden. Goeie plek met als enige nadeel dat je wat ver van de tolweg zit. De volgende dag besluiten we maar door te rijden naar Spanje en niet te overnachten in Le Boulou. We wilden een plek met wat meer ruimte. Helaas bij de grens overgang een dikke file, toch waren we nog redelijk op tijd in Cabanes. Deze plek, een groot grasveld bij een huis, bestaat nog niet zo lang. Voor ons een prima plaats om bij te komen en op 30 december op de fiets naar Fiqueres te gaan. Het Dali museum hadden wij al eens gezien maar ook leuk om de plaats  door te lopen. Even waanden wij ons in Hameln……Joost mag weten wat die rattenvanger hier had te doen.

31-12-2015 We staan in Palamos op camperplaats EmpordArea. Voor de oudjaarsdag maar een veilige plek opgezocht. Weinig gezelligheid maar om 12 uur toch nog even met wat mensen het nieuwe jaar ingeluid.

01-01-2016 Doel van vandaag Els Muntells in de Ebro Delta. Bij een lagere school en in de kerstvakantie een super rustige camperplaats. Gezellige mede camperaars waar we heel gezellig mee hebben gegeten. Het restaurant was eigenlijk al gesloten maar zes gasten voor het diner vonden ze toch wel aantrekkelijk. Weer een heerlijke fietstocht gemaakt in de Delta en genoten van de flamingo’s en tot drie keer toe een ijsvogel gezien. Dat het leven in de Delta voor de bewoners niet altijd gemakkelijk is geweest zie je wel op onderstaande foto.

03-01 Een tegenvaller vandaag. We reden naar Morella, 60 km uit de kust en eenmaal boven op ongeveer duizend meter, erg koud, en wat erger is regen. We begingen de fout om naar de parking te rijden bij de stadsmuren maar op zondag denken heel veel Spanjaarden dat ook te doen. We reden hopeloos vast en na lastig keren gauw weer weg naar de camperplaats. Een mooie plek maar om nou met regen de fietsen uit de camper te halen en per fiets naar het hoger gelegen Morella te gaan daar hadden we nu net geen zin in. We zijn weer naar de kust gereden waar we een leuk plekje aan zee vonden even voorbij Vinaros. Temperatuur valt tegen. Waarschijnlijk morgen ook nog slecht weer, zoals we er nu over denken gaan we morgen naar Valencia waar het weer beter is.

04-01 We hebben er een hard hoofd in onderweg naar Valencia, maar dan opeens als we veertig km van de camperplaats verwijderd zijn klimt de temperatuur op van 14 naar 20 graden. Je gelooft het niet. We rijden eerst even door naar een Carrefour maar daar vonden we dezelfde ellende als vaak in Frankrijk: hoogtebarriere! We kunnen de parkeerplaats niet op. Gelukkig vinden we redelijk in de buurt een andere plek om te parkeren. We hebben onze eerste garnalen en groene asperges weer gekocht en dat zal nog wel vaker gebeuren.

Diezelfde middag gaan we nog op de fiets naar Valencia waar de moderne gebouwen toch weer onze grootste bewondering krijgen. Daarom toch maar weer een foto.

05-01 onderweg naar Valldigna komen we terecht op een gedoogplaats in Cullera. Geen gekke plek, er staan wel 150 campers!

06-01 toch liever wat kleinschaliger staan op de cp van Valldigna, het is koud en harde wind maar in Drenthe kunnen de mensen de deur niet uit vanwege de ijzel. De kinderen schaatsen op straat.

13-01
Afgelopen 5 nachten gestaan in Tavernes de Valldigna. Een prima cp met veel ruimte en veel voorzieningen. Strand onder handbereik en je kan alle kanten op fietsen. Wij fietsten naar Cullera, Grau de Gandia en naar het klooster van Simat Santa Maria de Valldigna. Erg leuk fietstochtje binnendoor naar het klooster.

Omdat we zoveel mogelijk van de doorgaande wegen wilde weg blijven gefietst aan de hand van kaarten van maps.me op de ipad. Ideaal maar we stonden wel opeens voor de snelweg en geen brug of onderdoorgang te vinden. Het klooster in Simat is leuk om te bezoeken.
Maandag de elfde zijn we verder gereden naar Oliva, camping Rio Mar. We zijn de campings een beetje ontwend. Deze ligt op een mooie plek aan zee maar we vinden het er zo krap. Een dag later beginnen we al meer te genieten van de camping. Je kan hier uitstekend langs de zee lopen. Het strand is stevig. Op de fiets naar Denia geweest, in de winter een gezellige plaats.

Paula en Pieter die in Moraira zitten zijn langs geweest. Met zijn vieren gewandeld en lekker gelunched bij de camper MET door Paula meegebrachte bubbels.

19-01

Dachten we toch afgelopen donderdag dat onze kachel opnieuw kapot was. Maar het gas was gewoon op. 2 jaar gezocht naar een fout in onze installatie maar nadat Caravancentrum Emmen er een nieuwe printplaat in heeft gezet doet hij het uitstekend. We hebben camping Riomar verlaten omdat we gas moesten tanken en terug rijden hebben we een hekel aan. Na enig overleg zijn we doorgereden naar Moraira waar Paula en Pieter een huis huren. Moraira is niet zo geschikt voor campers en de camping al helemaal niet. Voor ons niet zo erg want wij werden door Paula met de auto opgehaald en werden getrakteerd op verse garnalen. Super lekker. Vrijdag regende het, we zijn nog wel naar de markt gefietst en hebben koffie gedronken op een terras. ‘S middags gebridged met Paula en Pieter en wederom een super maal. Een taartje van verse tonijn vooraf en dan, big suprise, kwartel dijen en filetjes. Waar eet je zo? Zaterdag zijn we doorgereden naar El Campello  naar camperplaats Campello Beach. Een prima plek en we waren blij dat we een plekje hadden. Het staat hier iedere dag vol en heel veel campers reserveren van te voren voor langere tijd. Lastig hoor. Zondag 17-01 zijn we op de fiets naar Alicante gegaan. Veel winkelstraatjes waar het nu stil was maar op de promenade de Barcelona was het gezellig druk. De gemeente heeft stoeltjes op de promenade gezet en daar wordt goed gebruik van gemaakt. Lekker  kletsende groepjes vormen. We hebben ook nog even staan kijken bij mensen die de Lindy Hop aan het dansen waren.

De volgende dag zijn we met de tram gegaan. De blauwe zaal van het gemeentehuis stond nog op ons to do lijstje

en tot onze grote verrassing zagen we ook nog een beeld van Dali.

Gegeten in een van de kleine straatjes, gezellig gepraat met een Engels koppel aan het tafeltje naast ons.

Donderdag 21 januari op de fiets naar Murcia. We staan op de camperplaats Huerta in Los Ramos waar een nieuw gedeelte is bijgekomen. Even weer de kathedraal in en koffie met churros op het terras. Woensdag is er in Murcia een enorme markt, met de fiets aan de hand geen doorkomen aan. Terug bij de camper, heerlijk in de zon. Vlak naast het camper terrein trainen de duivenmelkers hun picaduiven.

Maar even heen gelopen om het schouwspel van dichterbij te bekijken.

‘S avonds gezellig geklets bij het kampvuur dat Australische gasten hadden ontstoken. De beheerder schonk twee flessen wijn erbij. De volgende dag wassen en fietsen in de omgeving. Op zoek naar de kerk, hoog op een rots die je in het verder vlakke landschap, van verre ziet staan. We kwamen uit bij een merkwaardig dorp, tegen rotsen aangebouwd die hier gewoon neergesmeten leken.

Bij het sociaal centrum wat gedronken. Vonden de mensen daar wel leuk. Zaterdag via een mooie weg langs een stuwmeer en veel nieuw aangelegde citrusboomgaarden naar Guardelmar gereden en een kijkje genomen bij de cp in San Felicico. Niet geschikt voor ons. Omgeving veel te druk. Doorgereden en gekeken bij La Mata. Komen we helemaal verstrikt te zitten in de smalle straatjes van het dorp. Even helemaal niet leuk. Het zit een beetje tegen vandaag. Uiteindelijk komen we terecht in Cabo de Palos, een voor ons bekende plek. In het weekend 100 keer drukker dan door de week, daarom op zondag gaan eten op een van de druk bezette terrassen, direct aan het water. Het lekkerst was nog de aoili die bij het brood wordt geserveerd. Ook leuk om te zien hoe aan een andere tafel een vis besteld was in een zoutkorst en hoe zorgvuldig die kost werd verwijderd en de vis gefileerd. Van de mensen van ons buurtafeltje mochten we de gebakken pepertjes proeven die zij als voorafje hadden genomen. Best lekker een beetje bitter. We hebben ze daarna zelf ook wel klaar gemaakt en bij de borrel gegeten. Even bakken in de olijfolie en een beetje zeezout. Recept.

Naast onze camper kwam in de ochtend een meneer, een kunstenaar, die geweldige zeepbellen maakt.

Maandag 25 januari rijden we naar camperplaats Sierra Espuna vlak bij Totana, 35 km uit de kust en vlak bij het gelijknamige berggebied. De weg erheen is saai maar dat verandert zo’n 3 km voor het einddoel. We zijn aangenaam verrast door de camperplaats, mooi zicht op de bergen. De plek heeft alles wat je wil en het is er aangenaam stil.

Dinsdag wandelen we in de omgeving en luieren we in de zon. Woensdag is het regenachtig en koud maar dat weerhoudt ons er niet van om op de fiets naar de markt in Totana te gaan. De groenten van de markt hier smaakt zoveel beter dan we gewend zijn. Ik houd helemaal niet van doperwten maar de verse van de markt lust ik wel. Donderdag weer mooi weer, we maken een leuke fietstocht naar Aledo en stoppen onderweg bij de Emerita de Santa Eulalia de Merida. Eulalia betekent ‘de welbespraakte’ . Zij was een meisje dat op 12 jarige leeftijd heilig is verklaard.

Het klooster heeft een verrassende kapel met Eulalia als stralend middelpunt maar ook mooie beschilderde  muren en een prachtig houten plafond. Als je geluk hebt dan is de kapel in de ochtend open. Aledo ligt op een hoge uitloper en helemaal aan het eind van het dorp bij de kerk en de kasteeltoren een mooi uitzicht over de omgeving.

29-01 verlaten we de cp bij Totana met weemoed. Het was een heerlijke plek. We  willen via Lorca en Aguilas naar Villaricos, een plek waar we vorig jaar met veel plezier hebben gestaan. Raar, dit keer vonden we er niets aan. Dus reden we door naar cp in Vera en dat beviel ons ook al niet. Ongetwijfeld een prachtige, rustig gelegen cp maar wij vonden het er te benauwd. Weer doorgereden en uiteindelijk kwamen we terecht bij de parkeerplaats van Vera Playa. In ieder geval een prima plek om de nacht door te brengen. ’s Nachts enorme regenbuien, de straten stonden blank. Waren wij blij dat we op asfalt stonden en niet op de parkeerplaats op zand aan het strand van Villaricos.

30-01 naar de plaats Cabo de Gata waar een gedoogplek voor campers is aan het strand, goed voor een nacht verder niet. De volgende keer rijden we door naar La Fabriquilla, richting de vuurtoren. We zijn met de fiets naar de vogelhutten gegaan, het doel van deze dag.

31-01 Roquetas de Mar vandaag. Waren we vorig jaar hier met een vreselijke storm en konden we de deur niet uit, vandaag mooi weer en leuk gefietst in de Salinas en de andere kant op via de boulevard. Het blijft apart dat hier zo veel campers staan in de wijken van de vakantieflats. ’s Avonds een tegenvaller. Krijgen we toch met geen mogelijkheid de koelkast open! We wilden eigenlijk nog een dagje blijven maar nu moesten we noodgedwongen naar een Dometic dealer. Volgen hun site zou die zitten in El Ejido, dat is een meevaller, we wilden toch naar Almerimar en tussen die plaatsen zit hooguit 10 km. Via onmogelijke straatjes vinden we waar we wezen moeten maar alle luiken naar beneden. De zaak blijkt voorgoed gesloten. Weer zoeken op internet voor een anders adres , helaas 135 km verderop en Almelimar kunnen we vergeten. Maar ook op het volgende adres van Autostar kan men ons niet helpen. De beheerder is allervriendelijkst en wil ons graag helpen, we besluiten op de bijbehorende camperplaats te blijven in Almayata. De beheerder zal voor ons na de lunch pauze  (na half vijf) naar een dealer in Malaga bellen. Gradus raakt in gesprek met een Nederlandse camperaar, zo eentje met gouden handen en die wilde wel helpen. Hij deed wat wij niet durfden en ook niet voldoende kracht voor hebben, en trok met veel geweld de koelkastdeur open. Haak weer in de goede stand en probleem opgelost!

01-02 Schitterend weer vandaag, we rijden een tochtje door de bergen en langs een stuwmeer. Omhoog langs Verez de Malaga.

Vooral de A7000 van Colmenar naar Malaga is erg mooi. Helaas is de cp in Rincon vol en nu staan we vlak bij de cp in een zijstraat met nog twee campers. Ook de campings zijn vol.

02-02 Vanmorgen eerst maar even naar de camperplaats gelopen om een plekje te reserveren en daarna boodschappen doen. Om half twaalf zitten we op de fiets naar Malaga, ongeveer 18 km. Heel goed te doen op de fiets. We vroegen ons wel af hoe we de berg voor Malaga zouden teckelen maar geen nood, voor fietsers en wandelaars was een tunnel gemaakt. Je fiets gewoon al maar recht door langs de zee en komt dan vanzelf in Malaga. Een leuk stukje langs een voorstadje, geen flats langs de kust maar authentieke Spaanse huizen en een keur aan restaurantjes.

Malaga is een leuke stad. Wij hebben gegeten op een pleintje voor het Alcazar, helemaal in handen van El Timpi. Ik at “kid goat” jonge geit in een tomatensaus. Erg Lekker!

03-02 Via Malaga naar de A357. Bij Cartama verandert de snelweg in een tweebaansweg die we volgen tot Carratraca waar we de A 367 nemen naar Ronda. Bij Ronda een stukje A 374 tot de afslag naar Grazalema. De omgeving van deze plaats is mijn favoriet van deze bergroute.

Prachtige licht grijze bergwanden.We rijden door en na een lange afdaling komen we in  El Bosque waar we, op de toegestane plek, overnachten. Prachtige route gereden.

04-02 We willen even een stukje lopen voor we verder rijden. Op straat een vrouw helemaal in paniek. Hond kwijt, ik loop nog in de buurt als ze de hond weer vindt, duidelijk behoefte aan troost. Huilend komt ze naar me toe en huilt, tegen mij aan, uit. Het duurt wel even voor ze weer tot rust komt. We gaan naar Cadiz vandaag maar daar kom je met de camper niet binnen dus kiezen we voor een parkeerplaats in El Puerto de Santa Maria en gaan we met de catamaran naar Cadiz. De stad bereidt zich voor op de carnaval viering van overmorgen. Bij de VVV kan je een kaart krijgen met drie stadswandelingen. Drie kleuren die op de straat terug te vinden zijn. Leuke middag in Cadiz.  Gezellig een wijntje gedronken met camperburen Mieke en Peter. Overnacht op de parkeerplaats op het gedeelte voor campers.

06-02 wij hebben gekozen voor de camperplaats AC parking, 4 km voor Sanlucar. Geen gekke plek, ruimte volop en je staat op het gras. Zaterdag is San Lucar in de ban van het carnaval

Zondag 07-02 pakken we met de fiets de Via Verda naar Rota. Die fietspaden vind je door heel Spanje. Voorheen lagen daar treinbanen. De afstand naar Rota  is twintig km. De route is makkelijk te vinden. In Rota gegeten en daar ging het een beetje mis. De ober adviseerde clams maar daar ben ik super allergisch voor en dat vertelde ik hem ook. Of we dan een witte vis wilden in een groentesaus en uit de oven. Dat klonk wel goed. Het eten komt ……een mooi bord met vis, groenten, grote garnalen en……mosselen. Ik zat er echt mee maar ik moet dat echt niet eten want binnen tien minuten ben ik doodziek. Dus ober er weer bijgeroepen. Hij maakte wel tien keer excuus haalde mijn bord weg en ik kreeg nieuw eten. Natuurlijk was ik wel even bang dat in de keuken alleen de mosselen weggehaald zouden worden maar ik kreeg echt nieuw eten. Erg lekker en fijn dat het zo vriendelijk werd opgelost.

Laatste bericht uit Spanje, morgen rijden we naar Portugal

18-02 En dan zijn we zo maar een week verder. We zijn wat langer in Manta Rota gebleven vanwege het weer. Twee dagen hevige wind en dan kan je beter op plek blijven. Geen straf want Manta Rota is toch een erg mooie plek. Wij fietsen richting Tavira, Monte Gordo, Vila Real.  Iet en Ton langs geweest. Altijd gezellig. We brachten hen terug naar de auto om een uur of twee en maakten daarna nog even een wandeling. En toen vond Gradus het nodig om rare capriolen uit te halen. Hij klom over de reling van een houten brug, stapte op een paaltje maar dat paaltje wiebelde en Gradus viel en klapte tegen de brug aan. Ik heb het allemaal niet gezien omdat ik verderop liep. Schrok me ook dood toen ik hem niet meer zag. Omstanders hebben 112 gebeld en inmiddels had ik hem ook gevonden. Met de ambulance naar het ziekenhuis om een flinke hoofdwond (tien hechtingen) te laten hechten. Met een taxi weer terug van het Health Center in Vila Real naar Manta Rota, twintig km, kosten 12,50!

Nu staan we in Pedras del Rei, alle bebloede kleding weer gewassen en alles weer in orde.

Natuurlijk weer een fietstocht gemaakt door de Rio Formosa en vis gegeten in Fuzeta.

20-2 Hoe fijn we het ook vinden in Pedras d’el Rei, het is weer tijd om verder te gaan. We willen graag naar Falesia een mooie camperplaats onder de pijnbomen bij een prachtig stukje kust. Helaas de cp is vol. Dan door naar Gale , hebben we ook al eerder gestaan en daar beviel het ons goed maar ook Gale is vol. Albufeira ook vol. Door naar Mikki’s Place in Pera en daar vinden we nog een plek maar hier kunnen heeeeel veel campers staan. Wij vinden het wel jammer dat we zo slecht een plek kunnen vinden. De oorzaak is het feit dat veel Fransen die voorheen naar Marokka gingen, nu in Portugal blijven. Het verhaal gaat dat de verzekeringen niet meer betalen in Marokko. Veel camperaars komen in november al naar het Zuiden en blijven tot april op dezelfde plek staan. Iets waar wij helemaal nog geen zin in hebben. Wij willen rondtrekken en op het moment dat ik op een plek wil blijven huur ik wel een vakantiewoning. We blijven nu maar tot woensdag in Pera.

26-02 We staan al weer een paar dagen in Portimao. Het regent vandaag pijpenstelen, dus mooi de tijd om weer even te schrijven. Vanmorgen naar het Centro de Saude geweest om de hechtingen van Gradus eruit te laten halen maar we konden niet geholpen worden, moesten maar vanmiddag om een uur terug komen. Nu dat heeft Gradus geweten, het is echt hondenweer , drijfnat komt hij weer terug komen. ’s Morgen op de fiets verder gegaan naar Ferragudo.

Dinsdag zijn we onverwacht eerder vertrokken van Mikki’s Place in Pera. Het was die dag stralend weer. Stap ’s morgens om negen uur de camper uit, zo in de armen van de politieman van de GNR, de landelijke politie. We moesten kentekenbewijs en paspoort laten zien en alles werd geregistreerd. Wat bleek : de eigenaren  van de cp hebben hun vergunningen nog niet rond en wij stonden daar dus illegaal . De voorkant kon ik niet lezen maar achterop staat in diverse talen dat wij het terrein met onmiddellijke ingang moeten verlaten en dat wij een boete krijgen tussen de 150 en 200 euro indien wij dit niet opvolgen. De eigenaresse, Mikki, is naar Silves gereden en kwam terug met een formulier met kennelijk een ontbrekende stempel. Zij verzekerde ons dat we konden blijven staan maar de politie kwam dat niet vertellen aan diegene die zij al genoteerd hadden. Wij namen het zekere voor het onzekere en zijn vertrokken. In Portimao was gelukkig genoeg plek ondanks de vele indianenverhalen dat de plaats vol zou zijn. We konden het plekje krijgen van Tini en Nico en hebben met hen heel gezellig een wijntje (teveel) gedronken. Eind goed al goed.

Wij blijven een week in Portimao omdat zoon en kleinzoon op bezoek komen. Deze foto is genomen bij de Ponta da Piedade bij Lagos.

Wij maken met hen diverse uitstapjes met een huurauto. Portimao was een goede keuze om elkaar te treffen. De kustlijn is hier schitterend.

06-03 En zo staan we weer in Pedras del Rei, na 12 dagen Portimao. Een volle week zoon en kleinzoon op bezoek gehad. Zij zaten in hotel Jupiter, een prima hotel met als toetje voor de kleinzoon een overdekt zwembad. Ideaal voor de 10 jarige Mees en dan ook nog een Fins vriendje om mee te spelen, helemaal leuk voor Mees.  De camperplaats in Portimao mag dan niet ideaal zijn maar de omgeving maakt veel goed. Het strand is gewoon prachtig.

Gisteravond hebben we de heren weer naar Faro gebracht en zijn wij hier heen gereden. Makkelijk te vinden, ook in het donker, en je weet zeker dat je een plek hebt.

We hebben nu nog een dag of vijf voordat we met de terugreis beginnen. Nog even genieten van het mooie strand en de vogeltjes.

Manta Rota heeft een uitstekende slager met heerlijk lamsvlees. Helaas was de slager vandaag gesloten en dan maar karbonades gehaald in de plaatselijke supermarkt. 5 ons voor 1,41 . Dat kan toch niet goed zijn. Hoe kan je in godsnaam een fatsoenlijke boterham verdienen met deze bedragen.

Spannende luchten op het strand van Mata Rota richting Monte Gordo

10-03 Vanmorgen Manta Rota verlaten om aan de thuis weg te beginnen. Vanmorgen richting Spanje gereden. Een groot road blok bij La Isleta. Veel politie met stenguns en honden. Wij mochten doorrijden en de ketting met kraaienpoten werd niet voor onze camper gegooid. Een leuke dag met mooi weer en een bezoek aan het klooster de la  Rabida gebracht.

Hier klopte in 1491 Columbus aan de deur om asiel te vragen. De prior van dit klooster heeft zijn invloed aangewend om voor Columbus toestemming te krijgen om de westelijke route naar Oost Indie te nemen en zo werd Amerika ontdekt.

Een vriendelijk klooster. Daarna zijn we naar El Rocio gereden. Een bedevaartsoord waar de straten uit strand bestaan. Het was verboden om foto’s te maken van Senora del Rocio in de kerk. Leuke dag

Na El Rocio reden via de open mijnen van Minas de Rio Tinto

naar de Gruta de las Maravillas (grot der wonderen) in Aracena. Prachtige grotten. Ben al veel vaker in een grot geweest maar deze waren indrukwekkend. De ingang is aan een smal straatje, je zou niet denken dat daar zoveel moois achter schuilt. Je loopt rond met een gids, mag geen foto’s maken en je moet wel goed ter been zijn. Veel trappen.

Na een overnachting in Aracena naar Caceres. Op deze camperplaats hebben we al veel vaker gestaan. Het was zondag en gezellig druk op het mooie oude plein, het wijntje op een van de vele terrassen smaakt dan ook goed.

Onderweg naar onze volgende overnachting bezoeken we Ampudia, een verrassend mooi dorp. De eerste verdieping van de huizen steekt op palen uit boven de begane grond.

Wij waren er rond een uur en het licht was heel fel, bijna wit. Heerlijk gegeten bij Meson de Ampudia. Zeer fotogeniek dorp een bezoekje meer dan waard. Er is ook nog een kasteel en zelfs een camperplaats. Rondom het kasteel zie je, net boven de grond, de torentjes van de wijnkelders.

Vervolgens naar Palencia.We hebben nog even tijd en nemen de moeite om een bezoek te brengen aan de opmerkelijke, rijk versierde kathedraal van deze plaats.

Nog een overnachting in Cap Breton, vervolgens Nersac en van hier uit op de fiets naar Angouleme.

Volgende overnachting in Meung sur Loire

waar we weer werden geconfronteerd met de kou, Antwerpen en Emmen.

18 maart.We zijn weer thuis na een zeer voorspoedige reis. We hadden droog weer en weinig wind onderweg. De snelwegen in Spanje en Frankrijk waren opmerkelijk rustig.

ps. de camperplaats  in Portimao is vervallen. Zie onderstaande foto van 10-12-16

Over mariannevoskamp2014

69 jaar. Camperen is heel belangrijk in ons huidige leven. Meestal met zijn tweeën. Plannen nou nee, liever niet. Plannen maken: altijd. Fotograferen graag. Bridgen vinden we ook erg leuk.
Dit bericht werd geplaatst in 2016 Spanje, Portugal. Bookmark de permalink .

2 reacties op winterreis 2016

1. Ria en Hans zegt:

Dag Marianne, genoten van jullie reisverslag en de mooie plekken die jullie hebben gezien. Wij zijn ook weer een paar weken thuis, na 4,5 maand Spanje.

• Zo, dan zijn jullie lang weg geweest. Wij zijn al thuis vanaf 18 maart maar het verslag moest nog in chronologische volgorde. Wij weten niet of we volgend jaar weer gaan, vonden het toch wel druk en niet zo leuk dat de camperplaatsen zo vol zaten.