2015 winter camper Portugal

09-02-15 Vila Real de San Antonio. Vorig jaar hebben we ook gekeken bij deze camperplaats en vonden het toen niet leuk. Nu zijn we rechts op het terrein gaan kijken en staan op de kade, het water voor ons en ‘s avonds leuk uitzicht op de lichtjes van Ayamonte in Spanje. 10-02 Het was vandaag slecht weer en dan is het wel prettig om bij een plaats te staan. Een prima plek dus.
12-02-15 Aangekomen in Manta Rota. Wij stonden hier vorig jaar ook. Het staat hier vol, misschien ook omdat de gedoogplaats bij Altura leeg is. Daar zijn de campers waarschijnlijk weg gestuurd. Vanmorgen hadden we geluk, we vonden een mooi plekje helemaal achterin met uitzicht op de duinen. Puur mazzel dat er net iemand weg reed. Vanmiddag op de fiets naar Monte Gordo. Een leuke fietstocht op een klein stukje drukke weg na. Het laatste stuk fiets je door een mooi natuurgebied.

13-02-15 De dag begint met een stralend blauwe lucht, aan het einde van de dag weer bewolking. Om vier uur was het kouder dan om tien uur. Fietsen naar Tavira waar de kindjes al in carnavalskleding lopen. Was vast de laatste schooldag voor de vakantie.

14-02-15 Het wil maar niet vlotten met de zon, vandaag ook weer aan de koude kant maar om te fietsen is het heel redelijk weer. We fietsten naar Castro Marim waar op vrijdag om de twee weken een grote markt is. Niet dat die markten ons zo kunnen behoren, veel rommel. Aan de gegrilde kip die overal te koop was konden we geen weerstand bieden. De kip wordt in kleine stukjes geknipt en daarna een kwast piri piri erover. Lekker hoor! Terug zijn we door de zoutpannen gefietst, vinden wij altijd mooi en natuurlijk weer flamingo’s gezien.

15-02-15 Motregen en zwaar bewolkt, iedereen zit binnen, het is super rustig buiten. Op camperplaatsen staan altijd groepjes mensen te praten maar vandaag niet, te koud. Vanmiddag een fietsrondje in het binnenland op advies van Garmin gemaakt. Kwamen langs super luxe tweede woningen aan een prachtige golfbaan.Tegen half vier terug in Altura waar net de carnavalsoptocht vertrok. Morgen gaan we weer een stukje verder. Weer online beloofd 18 graden in de omgeving van Albufeira.

16-02-15 Niks mooi weer het is zwaar bewolkt als we wakker worden en koud, we verwachten geen zon vandaag. We willen wat anders en rijden naar Cachopo via de N 397. We worden ingehaald door Minnie en Reinder uit Sleen en die vertellen ons over een mooi plekje aan de rivier, 8 km voor Cachopo. Daar hebben we wel oren naar en vragen hen voor ons uit te rijden. Voor mooie plekjes zijn we altijd in. We staan aan de rivier vlak bij Portela op een prachtig plekje dat we zelf nooit gevonden zouden hebben.

IMG_3492Minnie weet ook nog te vertellen dat vlak bij een klein restaurantje zit, je moet er wel even vragen of het uitkomt. We zijn welkom en we eten heel gezellig met zijn vieren platte kip met een voortreffelijke speklap, verse frietjes erbij en rijkelijk rode wijn. De Portugezen geloven niet in zon voor morgen. We zullen zien. Temperatuur tien graden en aan de kust dertien graden. ‘s Avonds een heldere en een prachtige sterrenhemel, het is hier nog echt donker. Volgend jaar overwinteren we in Limburg, we horen het journaal geregeld over zon daar.
17-02-15 Blauwe lucht vanmorgen maar o wat een gemene koude wind, en een stevige wind ook. Te koud om nog een dag op dat super plekje te blijven. We staan nu in Pedra d’el Rei. Een mooie plek aan het natuurpark Ria Formosa. De wulp en de steltlopers voor de deur. En een puttertje komt in de ochtend even landen op het onkruid van de parkeerplaats.

IMG_353118-02-15  Zon in de camper, eruit en van de dag genieten en het was een geweldige dag. De wind was gaan liggen, de temperatuur omhoog en de omgeving van Pedras d’el Rei is prachtig. De Algarve fietsroute gevolgd tot voorbij Fuzeta.

IMG_3503Olhao zat er niet in want het laatste stuk is langs de drukke doorgaande weg. 18 km heen door de prachtige natuur van het Ria Formosa Nationale park. Op de heenweg koffie gedronken in Fuzeta en op de terugweg vis gegeten in de haven bij een restaurantje waar het heel erg druk was. Alle vis gerechten inclusief brood, sla en wijn en koffie toe voor tien euro! De super verse zeebaars smaakte ons overheerlijk. De wijn zat wel een beetje in de benen met het terug fietsen. Wat hebben we genoten van deze fietstocht. Lepelaars, allerlei sternen, flamingo’s en wat allemaal niet meer. Weer terug bij de camper lekker in de zon gezeten en om zeven uur pas naar binnen. Voor de deur nog genoten van het uitzicht op het wad.

20-2-15. Ook gisteren weer een mooie dag aan het wad. Naar zee gelopen. Eerst over een voetbrug en dan kom je bij een stationnetje.

IMG_3497Het treintje brengt je naar het verblindend witte strand. Je kan ook lopen langs de rails. ‘s middags de andere kant op gefietst maar daar is niets aan. Je zit binnen no time in Tavira.

21-02 Vandaag weer verder . Eerst druk met gas tanken en boodschappen doen. We hebben dit jaar al heel wat meer gas getankt dan vorig jaar. Iedere ochtend en avond moet de verwarming wel aan. We kwamen vroeg in de middag aan bij cp Mikki’s Place to stay, een nieuwe cp bij Pera. 4 km van Armacao de Pera.

Ze willen hier zestig camperplaatsen realiseren. Het ziet er goed uit maar hoe de bodem eruit zal zien met regen? Om vijf uur gezellig gekletst met andere camperaars tijden het Happy Hour.
21-02-15 Uitgebreid koffie gedronken met Iet en Ton bij Pedro op het strand van Armancao.
22-02-15 Stralend weer maar veel wind, niet zo lekker om te fietsen en de hele dag bij de camper zitten vinden we ook niet leuk. We besluiten naar Alte te gaan. Op het bekende plekje bij de begraafplaats is teveel wind om buiten te zitten, de plek bij de Fontein is kleiner maar wel luwte. We wandelen op ons gemak door Alte en eten een lekker kikkererwten/lam stoofpotje bij Fonte Nova. Een welkome afwisseling. En tot onze verbazing zitten in Alte de hanen in de boom!

23-02-15 Tja die hanen, om vijf uur lieten ze zich luid en duidelijk horen. We gaan vandaag naar Ferragudo waar we parkeren op de gedoogplaats aan de rivier. Er staan zeker veertig campers. Wij worden opgehaald met de auto door golfvriendin Dineke en haar man Wim. We hebben afgesproken daar koffie te drinken. Zij huren daar een erg gezellig leuk appartement en Ferragudo is een knusse levendige plaats.

Mooi plekje Dineke, leuk om even bij jullie langs te komen. In de middag gefietst naar Cavoeira, niet zo enthousiast over die plaats en over het fietstochtje.

24-02-15 Prima plekje daar aan de rivier bij Ferragudo. Er zijn wel momenten dat alle campers worden weg gestuurd. kennelijk is het teveel op een moment en dan moet iedereen weg. Er is geen verzorging dus ik snap zo wie zo niet dat sommigen daar dan lang staan. En als ik het wel snap dan wil ik het niet weten.
‘s morgens een wandeling door het plaatsje en daarna op zoek naar het gebouw waar de jumbo in zit want daar zou ook een kapper moeten zijn. Gebouw wel gevonden maar daar kunnen wij met de camper niet parkeren. Doorgereden naar de Lidl om boodschappen te doen bij de Continente. Daar was ook een kapper en nu loop ik rond met veel te korte haren. Staat je best goed, zegt Gradus troostend. We zoeken de cp in Portimao op, maken een strandwandeling.

26-02-15 Prachtig weer vandaag. We gaan naar Alvor waar we met Ton en Iet hebben afgesproken. We drinken eerst heerlijk in de zon, lekker warm, uitgebreid koffie, korte wandeling over de plankieren van Alvor en dan lekker eten. We hebben een prima tafeltje in de zon, het eten smaakt goed. We zitten er tot half vier. Een heel gezellige  dag.

IMG_044627-02-15 Vol goede moed vertrekken we richting Lagos en onderweg bezoeken we de graftombe van Alcalar. 5000 jaar geleden leefde hier een pre historische gemeenschap.

IMG_3621Eenmaal weer op pad werd ik toch onzeker over wat ik voelde in mijn mond. Van Iet had ik een adres doorgekregen van een tandarts in Albufeira en ipv van Lagos zijn we daar heen gereden

En zo komen we aan het eind van de dag terecht op het strand achter de duinen bij Armacao, een prachtige plek in de natuur. Achter een duin en voor ons een groot meer met flamingo’s. Aan de overkant van het meer de golfbaan waar ik vorig jaar heb gespeeld.

28-02-15 Eerst een wandeling en dan op weg naar Lagos. Vorig jaar was de San Antonio kerk in Lagos nog dicht dus probeerden we vandaag opnieuw. De Kerk staat aan de buitenkant nog in de steigers maar we konden wel naar binnen. De buitenkant een normale Portugese kerk maar binnen overweldigende barok. Met goud belegd houtsnijwerk alom. We leerden hier dat goud het voordeel heeft de tand des tijds te doorstaan. Al dat goud kwam uit Brazilie. Een kleine maar indrukwekkende militaire kerk. Geen banken want de militairen moesten in de kerk ook in het gelid staan. We rijden verder naar Praia Boca de Rio en waar we al bang voor waren, deze plaats heeft zijn  glans verloren voor de vrije camperaar. Het strand waar we vorig jaar stonden is afgesloten en er zijn nu parkeerplekken aangelegd. We zijn verder gereden en staan nu iets verder aan de  kust op een  prachtige plek. We staan wat hoger en zien vanuit de camper de golven hoog opspatten tegen de kliffen.

01-03-15 We vinden het jammer om de mooie plek te verlaten maar wel met de wetenschap dat we naar een andere mooie plek rijden. Praia Bordeira bij Carrapateira. We willen graag gaan eten bij O Sito. En dan neemt de dag een verrassende wending. Corrie en Pieter komen ook naar Bordeira om samen met ons te gaan eten. Het was heel gezellig met zijn vieren. Geweldig Corrie en Pieter dat jullie speciaal voor ons zo op stel en sprong naar ons toe zijn gekomen!

IMG_36782-3-15 Bewolkt en aan de koude kant maar we kunnen toch niet weg voor we nog even naar boven gelopen zijn om te genieten van het waterballet. We rijden naar Odeceixe en komen uit op een hoog gelegen parkeerplaats maar vanwege de hevige wind is het daar totaal niet aantrekkelijk. Als we naar beneden naar het strand willen rijden houdt een “verboden in te rijden voor campers”  ons tegen. Als we terug rijden zien we in de diepte aan de andere kant van de rivier campers staan, daar sta je beter. Om hier te komen moet je de onverharde weg over de brug links volgen . Voor de brug rechts als je van het noorden komt. En opeens besluiten we de kust te verlaten, we hebben er geen zin meer in en rijden het binnenland in naar Barragem de Monte da Rocha, bij velen beter bekend als de plek van restaurant “Maria Kip”. We hebben er veel mensen over horen praten: hier krijg je de lekkerste kip van Portugal.

03-03 Mist bij het opstaan. We beginnen op ons gemak aan de thuisreis en rijden naar Luz. Prima cp, mooie wandeling en na dat de mist is opgetrokken stralend weer.

04-03-15 We staan weer op met mist in Luz maar die is snel verdwenen. Vandaag naar Caceres, niet zo ver dus genoeg tijd voor een ochtendwandeling over de plankieren van het stuwmeer. Het hele stuk tot Caceres is ongelooflijf rustig. Eerst een gele weg naar Elvas en dan de EX100 van Badajoz naar Caceres. Deze weg rijdt super. Bij aankomst om vier uur is het twintig graden.

05-03-15 De camperplaats in Caceres is niet voor grote campers maar die gaan gewoon op de busplaatsen staan. Komen wel ’s morgens naar de verzorging. En dan zien we een grote Concorde die zijn zwart water gewoon stort in de watergoot. Dat kan natuurlijk niet. De boel raakt verstopt en dan storten ze ook nog hun grijs water. De hele verzorgingsplaats staat onder de drek en het stinkt als de hel. Niet te geloven!.

Salmanca. We zijn mooi op tijd op de camping in Salamanca en besluiten nog ‘s middag om vier uur de stad in te gaan. Het is hier heel wat kouder, stralend weer en 12 graden. In de zon is het nog wel lekker. Salamanca bevalt ons wel en de kathedraal is een bezoek zeker waard. Vooral het oude gedeelte.

IMG_381806-03-15 Was het toch min vier vanmorgen in Salamanca. We waren veel te vroeg wakker. Gradus had het koud en ging de verwarming aan doen, vroeg aan mij hoe laat het was “half zeven” antwoord ik argeloos en we hadden de wekker gezet op zeven uur. We hadden 525 km naar Cap Breton voor de boeg vandaag. Dan ga je niet meer slapen als het half zeven is. Later bleek dat het pas half zes was en zo reden we om 8 uur al van de camping af. Voordeel: we waren om kwart over drie in Cap Breton en konden daar nog genieten van een  heerlijk zonnetje, surfers op het strand en buiten een wit wijntje drinken.

07-03-15 In de ochtend rijden naar camperplaats Nersac en in de middag 35 km fietsen in de omgeving. Heerlijk weer ‘s middag 18 graden.

08-03-15 idem in de ochtend rijden naar cp Lailly en Val. De cp in Beagency was gesloten maar deze plek was een prima alternatief. Ligt aan een meertje en recreatie voorzieningen. Jeu de boules wedstrijden voor de camperdeur.

09-03-15 Vandaag een flinke rit van 540 km. De reis gaat voorspoedig. Het is druk om Parijs en Lille heen maar het verkeer loopt lekker door. Overnachten in Antwerpen en nog even de stad in voor een lekkere pizza.

10-02-15 THUIS!!!

Over mariannevoskamp2014

69 jaar. Camperen is heel belangrijk in ons huidige leven. Meestal met zijn tweeën. Plannen nou nee, liever niet. Plannen maken: altijd. Fotograferen graag. Bridgen vinden we ook erg leuk.
Dit bericht werd geplaatst in 2015 Portugal. Bookmark de permalink .

6 reacties op 2015 winter camper Portugal

1. iet zegt:

Je hebt weer een prachtig reisverslag gemaakt! Knap en leuk om te lezen , ik kan je fotoalbum nog niet vinden! Ongetwijfeld zitten er weer van die hele mooie bij!

2. Annelies zegt:

Toch jammer dat jullie Camperstop Messines niet bezocht hebben, veel mooier gelegen dan de kale parkeerplaats in het dorp.

3. Noël zegt:

Eerst en vooral een mooi verslag over jullie reis. Zou het ook graag doen maar wegens omstandigheden lukt het ons nog niet. Zoals je schrijft van die concorde die daar alles loost, het zijn zulke mensen die alles verderven en dan schrikken ze dat het daar niet meer toegelaten is om te staan. heb het zelf ook meegemaakt dat ze hun toilet is zee storten en hun grijs water laten lopen voor dat ze vertrokken. Het zijn mensen zonder verantwoordelijks gevoel, nogal goed dat ze het allen niet doen want de meeste doen alles zoals het moet.

4. Rita zegt:

Hallo,prachtige reisverhalen.
    We zouden ook graag naar Portugal reizen maar we raken er maar niet aan uit voor de tolwegen. Kan men Portugal via secundaire wegen ook goed doen??

5. Hennie zegt:

hallo,
    leuk jullie reisverslag. Wij gaan dit keer een maand later, nl. begin februari weg. We zijn dan eerst een paar weken in Anadalusie en gaan dan door naar Portugal. Dit doen we omdat dan de grootste drukte op de camperplaatsen voorbij is.De Fransen en de Duitsers vertrekken vaak al eind januari. Ze zijn er dan al vanaf oktober en staan vaak langdurig op 1 plek. Inderdaad heel irritant en jammer voor de camperaars die voor een paar dagen een plekje zoeken. We willen toch graag weer naar Portugal en lossen het dus nu zo op.Wat de tolwegen betreft; ik hoor wel vaker dat het zo,n gedoe is in Portugal maar als je bij Villa Real S Antonio de brug overgaat en bij de tolpoorten direct je kenteken via je creditcard registreert, sta je niet voor verrassingen. Trouwens, wij hebben geen tolwegen gereden in Portugal. De brug van Spanje naar Portugal is volgens mij echter al een tolweg en dat vergeten mensen soms.Wij kwamen mensen tegen die per ongeluk toch de tolweg hadden genomen bij de grens en zich niet hadden laten registreren. Ze waren aangehouden door de politie en kregen een fikse bekeuring.